Tarcza finansowa dla MŚP – Finansowanie z PFR

Polski Fundusz Rozwoju w ramach Tarczy Antykryzysowej uruchomił program pomocy skierowanej do przedsiębiorstw, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Udzielona pomoc może być w 75% umorzona.

Program skierowany jest do :

  • Mikroprzedsiębiorstw
    Małych i Średnich Przedsiębiorstw
    Dużych przedsiębiorstw

Statut przedsiębiorcy będzie ustalany w oparciu o dane z roku 2019, a stan zatrudnionych w oparciu o dane z dnia 31 grudnia 2019 r.

W niniejszym opracowaniu skupimy się na pomocy dla Małych i średnich przedsiębiorstw, natomiast o pomocy dla mikroprzedsiębiorstw można przeczytać tutaj.

 

Małe i średnie przedsiębiorstwo (MŚP)

Mały i średni przedsiębiorca na potrzeby subwencji to przedsiębiorca, który spełnia następujące warunki:

- zatrudnia do 249 pracowników (bez właściciela)
- roczny obrót nie przekracza 50 mln zł lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR
- nie jest mikroprzedsiębiorcą

 

Warunki otrzymania subwencji

Podstawowym warunkiem ubiegania się o subwencję jest spadek przychodów o 25% w porównaniu do:

- miesiąca poprzedniego, lub
- analogicznego miesiąca roku 2019.

 

Jeżeli ten warunek spełniamy i mamy określony % spadek obrotów, możemy sprawdzić jaka wartość subwencji nam przysługuje.

 

Wysokość subwencji uzależniona jest od przychodów osiągniętych w roku 2019.

 

Jeżeli przedsiębiorca odnotował spadek mieszczący się w przedziale:

  • co najmniej 25 % i mniej niż 50% - przysługuje subwencja w wysokości 4% przychodu z roku 2019
    co najmniej 50% i mniej niż 75% - przysługuje subwencja w wysokości 6% przychodu z roku 2019
    co najmniej 75% i max. 100% - przysługuje subwencja w wysokości 8% przychodu z roku 2019

 

WAŻNE
Maksymalna wysokość subwencji wynosi 3,5 mln zł.

 

Warunki zwrotu subwencji

Subwencja podlega zwrotowi na następujących zasadach:

100 % w przypadku zaprzestania działalności gospodarczej, otwarcia likwidacji, otwarcia postępowania upadłościowego/restrukturyzacyjnego w przeciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji.

 

W przypadku prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy, zwrotowi podlega 25% kwoty subwencji bezwarunkowo, natomiast pozostałe 75% subwencji podlega następującym zasadom w zależności od powstałego scenariusza:

Scenariusz I

Umorzone 75% subwencji gdy:

- prowadzenie działalności gospodarczej przez 12 miesięcy (25%)
- utrzymanie zatrudnienia (25%)
- strata gotówkowa (25%)

 

Scenariusz II

Umorzone 50% subwencji gdy:

- prowadzenie działalności gospodarczej przez 12 miesięcy (25%)
- utrzymanie zatrudnienia (25%)
- brak straty gotówkowej (0%)

 

Scenariusz III

Umorzone od 25% do 50% subwencji gdy:

- prowadzenie działalności gospodarczej przez 12 miesięcy (25%)
- redukcja zatrudnienia (od 0% do 25%) – redukcja zatrudnienia o 10% powoduje zwiększenie zwrotu o 5% kwoty subwencji
- strata gotówkowa (od 0% do 25%) – w zależności od wykazanej straty gotówkowej

 

Wyjaśnienie zastosowanych pojęć

Strata gotówkowa – jest to strata gotówkowa na sprzedaży liczona w okresie 12 miesięcy licząc od pierwszego miesiąca, w którym przedsiębiorca odnotował stratę po 1 lutego 2020 r. lub od miesiąca, w którym udzielona została subwencja. Starta gotówkowa rozumiana jest inaczej w zależności od formy prowadzenia działalności, i tak:

  • dla przedsiębiorstw prowadzących pełną rachunkowość gotówkowa strata na sprzedaży to odzwierciedlona w rachunku wyników strata na sprzedaży netto z wyłączeniem w szczególności kosztów amortyzacji, rezerw i odpisów lub wyniku z przeszacowania lub sprzedaży aktywów,
  • dla przedsiębiorstw rozliczających się na podstawie księgi przychodów i rozchodów w kwocie wykazanej straty,
  • dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie karty podatkowej lub na ryczałcie stratę na sprzedaży oblicza się jako skumulowany spadek przychodów ze sprzedaży

utrzymanie zatrudnienia – określa się utrzymanie średniej liczby pracowników w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji w relacji do średniego stanu zatrudnienia w 2019 r., obliczonego jako średnia z liczby pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r, oraz 30 czerwca 2019 r. Tak określona średnia określa % zwrotu subwencji. Jeżeli średnia jest w wysokości:

  • wyższym niż 100% - 0% subwencji do zwrotu
  • w wysokości od 50% do 100% - 0% - 25% subwencji do zwrotu liczone proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia

Sposób liczenia określa wzór

wzór 2

gdzie

wzór 3

  • w wysokości niższej niż 50% - 25% subwencji do zwrotu

 

Kwota subwencji, która podlega zwrotowi, spłacana jest w maksymalnie 24 ratach począwszy od 13 miesiąca licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dniu udzielenia subwencji.

 

W jaki sposób można uzyskać subwencję.

Realizacja programu realizowana jest przez Państwowy Fundusz Rozwoju S.A. (PFR), który dysponuje środkami i również decyduje o wypłacie środków pieniężnych.

Proces pozyskania środków z PFR będzie realizowany na podstawie wniosków składanych przez bankowość elektroniczną banków komercyjnych. Banki, które przystąpiły do współpracy z PFR jest wykazana na stronie https://pfr.pl/tarcza.html. Na dzień dzisiejszy są to: Alior Bank SA, Bank Handlowy w Warszawie SA, Bank Millennium SA, Bank Ochrony Środowiska SA, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy SA, Bank Polskiej Spółdzielczości SA i zrzeszone banki spółdzielcze, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, BNP Paribas Bank Polska SA, ING Bank Śląski SA, Krakowski Bank Spółdzielczy, mBank SA, Nest Bank SA , PKO Bank Polski SA, Santander Bank Polska SA, SGB-Bank SA i zrzeszone banki spółdzielcze, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy.

WAŻNE
Zdolność kredytowa przedsiębiorcy nie będzie stanowić warunków udzielenia pomocy

 

PFR po rozpatrzeniu wniosku przesłanego poprzez bankowość elektroniczną ma możliwość wydania jednej z trzech decyzji:

  • Decyzja pozytywna – przedsiębiorca uzyska całą wnioskowaną kwotę
  • Decyzja pozytywna w kwocie niższej niż wnioskowana – Przedsiębiorca otrzyma kwotę uznaną przez PFR wraz z wyjaśnieniem przyczyn przyznania mniejszej kwoty. Będzie możliwość składania odwołania,
  • Decyzja negatywna – brak przyznanych środków, wraz z decyzja takiej decyzji. Będzie można złożyć ponowny wniosek.

PFR może pozyskiwać dane z ZUS oraz Ministra właściwego do spraw publicznych w celu weryfikacji danych wskazanych we wniosku.

Ważne
Przed dniem złożenia wniosku warto sprawdzić stan swoich rozrachunków z ZUS i US, aby zniwelować możliwość odrzucenia wniosku.

 

Na co trzeba przeznaczyć subwencję

Subwencja jest do wykorzystania przez przedsiębiorcę na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Poprzez pojęcie kosztów działalności gospodarczej mówimy o kosztach stałych i niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej. Koszty te obejmują m.in. koszty wynagrodzeń, czynsz, koszty nabycia towarów i materiałów, koszty usług obcych, spłata zaciągniętych kredytów, w tym także można spłacić przedterminowo kredyt w wysokości 25% otrzymanej subwencji.

Nie można jednak wykorzystać subwencji do rozliczeń z podmiotami powiązanymi.

Szczegółowe warunki będzie określała umowa zawarta z PFR.

Ważne
Środki otrzymane w ramach subwencji nie podlegają zajęciu postanowieniami sądowymi i administracyjnymi.

 

Otrzymanie subwencji, a inna pomoc w ramach walki z Covid-19

Subwencję z PFR można łączyć z innymi formami pomocy. Ważne aby w ramach pomocy publicznej otrzymanej w ramach walki z Cobid-19 nie przekroczyć kwoty 800 000,00 EUR.

Należy jeszcze pamiętać, że udzielanie subwencji jest zgodnie z kolejnością rozpoznawania wniosków przez PFR. Subwencje udzielane są do momentu wyczerpania środków i nie później niż do 31 lipca 2020r. Dla MŚP przewidziano 50 mld. Zł.

AMS Audytor sp. z o.o.
ul. W. Łukasińskiego 25
05-820 Piastów

e-mail: biuro@amsaudytor.pl

NIP: 9512469526
Sąd rejestrowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
pod nr KRS: 0000749309
REGON: 381328136
kapitał zakładowy 9 000,00 zł

Jesteśmy wpisani na listę Firm Audytorskich przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów pod numerem 4218.