Dofinansowanie do pensji pracowników

 

Przedsiębiorca który odnotował spadek obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19 ma dwie możliwości:

  • wprowadzić przestój ekonomiczny, lub
  • obniżyć wymiar czasu pracy

a tym samym ma możliwość skorzystania ze świadczeń na pokrycie części wynagrodzenia pracowników.

 

Dofinansowanie przyznawane jest ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

 

WAŻNE Aby przedsiębiorca mógł skorzystać z pomocy nie może:

  • zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r. (nie dotyczy sytuacji gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w zakresie spłaty zadłużenia i ją realizuje), oraz
  • wobec przedsiębiorcy nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości.
  • nie może korzystać z innych świadczen pomocy na ochronę miejsc pracy tych samych pracowników, z tych samych tytułów(wynagrodzenia, składki) - zawieszenie płatności skałdek

Mówiąc o pracownikach objętym możliwością uzyskania dofinansowania mówimy o osobiach fizycznych zatrudnionych na podstawie:

  • umowy o pracę
  • umowy zlecenia
  • innej umowy rozliczanej na zasadach umowy zlecenia
  • umowy o pracę nakładczą

 

Spadek obrotów

Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym:

  • nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego lub
  • nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego

 

Przestój ekonomiczny

Przedsiębiorca, który wprowadził przestój ekonomiczny, wypłaca wynagrodzenie:

  • obniżone, jednak nie więcej niż o 50%
  • nie niższe jednak niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy

Dofinansowanie jakie przedsiębiorca może otrzymać to kwota w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy oraz składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia

Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń wyższych niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału osiągniętych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożono wniosek.

 

Obniżony wymiar czasu pracy

Przedsiębiorca może wprowadzić obniżony wymiar czasu pracy o 20% nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem czasu pracy oraz składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia.

Dofinansowanie jakie przedsiębiorca może otrzymać to kwota połowy wysokości wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń wyższych niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału osiągniętych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożono wniosek.

 

WAŻNE Przy ustalaniu warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie obowiązują zasady dotyczące wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy (nie stosuje się art. 42 § 1–3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy).

 

Dodatkowe informacje

  • pracodawca ubiegający się przyznanie dofinansowania zobowiązuje się nie wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn nie dotyczących pracownika w okresie pobierania świadczeń
  • pracodawca po zakończeniu okresu otrzymywania świadczenia, nie wypowie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika, przez okres kolejnych miesięcy odpowiadający długością liczbie miesięcy pobierania przez pracownika świadczeń,
  • w terminie 30 dni po zakończeniu świadczenia pracodawca składa dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków, oraz dokumenty potwierdzające zatrudnianie pracowników na które otrzymał świadczenie
  • może być przeprowadzona kontrola w zakresie przestrzegania postanowień umowy, wydatkowania środków oraz w zakresie właściwego udokumentowania i wykorzystania tych środków – kontrola może być przeprowadzone w czasie 3 lat.
  • w przypadku nie wykorzystania środków lub wykorzystania ich niezgodnie z warunkami przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu środków pieniężnych

 

Porozumienie zmieniające

Aby wprowadzić obniżone wynagrodzenie lub zmniejszony wymiar czasu pracy ustala się porozumienie zmieniające. Porozumienie zmieniające zawiera pracodawca oraz:

  • przedstawiciele pracowników, wyłonieni w trybie przyjętym u danego pracodawcy – jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa; w przypadku trudności w przeprowadzeniu wyborów przedstawicieli pracowników z powodu COVID-19, w szczególności wywołanych nieobecnością pracowników, trwającym przestojem lub wykonywaniem przez część pracowników pracy zdalnej, porozumienie to może być zawarte z przedstawicielami pracowników wybranymi przez pracowników uprzednio dla innych celów przewidzianych w przepisach prawa pracy
  • organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 253 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 263), z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy, albo
  • organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 253 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych – jeżeli u pracodawcy nie działają reprezentatywne zakładowe organizacje związkowe zrzeszające co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy, albo
  • zakładowa organizacja związkowa – jeżeli u pracodawcy działa jedna organizacja związkowa,

 

W porozumieniu zmieniającym należy określić co najmniej:

  • grupy zawodowe objęte przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy;
  • obniżony wymiar czasu pracy obowiązujący pracowników;
  • okres, przez jaki obowiązują rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy

W ciągu 5 dni od zawarcia porozumienia przedsiębiorca przekazuje kopię porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy

 

Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku

  • Kopia porozumienia zmieniającego
  • Wykaz pracowników uprawnionych doświadczeń

 

Oświadczenia o:

  • posiadaniu statusu przedsiębiorcy,
  • wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
  • braku przesłanek do ogłoszenia upadłości,
  • niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP lub FP do końca III kwartału 2019 r.,
  • nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy,
  • skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19,
  • odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do Wniosku.

 

 

Składanie wniosku

Wniosek składamy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy przez stronę https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/inneSprawy/wyborUrzedu?dest=TARCZA

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw

AMS Audytor sp. z o.o.
ul. W. Łukasińskiego 25
05-820 Piastów

e-mail: biuro@amsaudytor.pl

NIP: 9512469526
Sąd rejestrowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
pod nr KRS: 0000749309
REGON: 381328136
kapitał zakładowy 9 000,00 zł

Jesteśmy wpisani na listę Firm Audytorskich przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów pod numerem 4218.